fredag den 6. september 2013

Naturfænomener - gær

Hvorfor hæver brød? Hvad er gær?

 
Jeg vil prøve at fastholde hæve processen med min iPad - APPen iMotion HD som jeg sætter til at tage et foto hver 3.minut. Første udfordring er at få iPaden stillet op - det løses med et gammelt nodestativ
 





Og så er det bare at vente....



Denne lille film kunne bruges som inspiration til at formulere undrespørgsmålene som dem jeg indledte med - hvorfor hæver brød og hvad er gær?
Hvordan kan jeg undersøge hvorfor brød hæver - måske skal jeg undersøge hvilke ting i dejen der har betydning...? Mængden er gær, sukker, mel? Væskens temperatur? Rummets temperatur?
Jeg må opstille eksperimenter hvor jeg undersøger en ting af gangen.

Jeg har også fundet ud af at jeg skal indstille iPaden til at tage flere fotos således at filmen bliver langsommere og det bliver lettere at se hvad der foregår.

Fortsættelse følger... måske har du fået lyst til at prøve? Eksperimenter som dette kan indgå i biotop 6 opgaven.

God fornøjelse!
Ida

1 kommentar:

Mette Solkær sagde ...

aij, hvor heftigt...får helt lyst ti at prøve :-)
Du er en skøn kollega :-) :-)