mandag den 7. oktober 2013

Naturfænomener - spiring

Hvordan ser det ud når noget spirer?

 
Jeg vil lave en iMotion optagelse af spring af karsefrø - det er udfordrende at få fotograferet skålen med karse fra samme vinkel hver gang. Jeg bruges funktionen onion skin, hvor jeg kan se omridset af det tidligere foto, når jeg tager det næste.
 
 
Fotosekvensen fastholder spireprocessen - her bagefter fik jeg den ide at jeg kunne have angivet antallet af dage (tiden) på en lap papir i det ene hjørne. På den sammenklippede film får man ikke rigtigt indtryk af hvor langt tid der er gået fra første til sidste foto. De er taget over 8 dage - på forskellige tidspunkter af dagen (det ses ved at skyggen ændrer sig).
 
Jeg vil prøve at spire nogle enkelte store frø og placere dem så man også kan se udviklingen af roden og ikke kun som her kimbladene. Måske et pralbønnefrø vil være velegnet...? På Camillas blog kan du se en fotoserie med spiring af en bønne
 
 




2 kommentarer:

Camilla Ramsgaard sagde ...

i foråret spirrede jeg en bønne.. og også en ært, men fik vist aldrig lagt biller ind af ærten.. hvis man skal sammen klippe det til en film.. skal man værre ret nøjaktig med vinkel. jeg opgav filmen da jeg ikke hvade været ret præsis med vinkel og afstand , så det bliv bare billedserie http://camillasstudieblog.blogspot.dk/2013/05/billederne-er-taget-med-mellem-12-og-24.html#comment-form

Ida Guldager sagde ...

Hej Camilla

Tak for kommentaren - jeg lægger et link til din bønne ind i indlæget ovenfor.

Tricket er at anvende orion skin - og jeg brugte et nodestativ til at stille iPaden på

Vh Ida