lørdag den 23. august 2014

Funktionel eller skulpturel leropgave

Udforsk div. ler teknikker PLADE, PØLSE OG MODELLERING og ikke mindst ælteteknikken J
Fremstil 2 genstande hvoraf den ene
·         skal være funktionel, dvs. den skal kunne bruges og fungere til det formål den er tænkt. F.eks skal en kande både kunne holde vand og hælde uden at dryppe. Et dejfad skal have en størrelse og form så det fungerer og kan rumme en ordentlig dej…
Den anden ting
·         skal have en skulpturel værdi og ikke nødvendigvis have en brugsværdi… altså det kan ligne noget det ikke er eller være noget det ikke ligner!!





Didaktisk opgave

Beskriv dit pædagogiske forløb med ler som materiale og forhold dig til følgende:

1. Hvad har du som pædagog brug for at vide? Faktuel viden?
2. Hvilke arbejdsformer gavner den måde, du mener, at børnene / borgerne lærer på?
3. Hvordan sikrer du at børnene / borgerne har ejerskab til forløbet?
4. Skal børnene / borgerne selv dokumentere under en eller anden form? Hvilke forskellige udtryk skal de have mulighed for at bruge i deres undersøgelser og deres egen dokumentation?
5. Hvilke nye undersøgelser / eksperimenter kunne dit forløb lægge op til?

Obligatorisk litteratur til denne opgave:

Jesper Froda og Suzanne Ringsted. ’Plant et værksted’. 3 udg. (2008). Gyldendal. Bl.a. kap. Arne Trageton.



Supplerende litteratur:
Børn og naturvidenskab, Ingela Elfström m.fl. Akademisk Forlag 2012: Kapitlet Udforskende naturvidenskabeligt arbejde.
Vis, hva´ du gør…

Ingen kommentarer: