mandag den 17. marts 2008

Fjer

Fjer er forunderlige - vi samler fjer og kikker på dem i luppen - vinge- og halefjer - stive fjer og små bløde dun. I luppen kan vi se strålerne på hver side af skaftet - og på hver stråle bistråler som hæfter ind i hinanden næsten som på en lynlås. Se mere om fjer og spor fra fugle på min naturfags blog


En skræmt solsortehun er fløjet mod ruden - vi håber, den kommer sig....

Asbjørn (5 år) tegner fjer med skaft og stråler


Tegningen omsættes til spor på zinkpladen - mon ikke saven er velegnet til ridse et kraftigt skaft. Han eksperimenterer med forskellige søm og skruer til at lave fjerens stråler....



Det færdige resultat - nu bliver det spændende at lave et tryk af pladen - mon Mette har sværte der er blå?
Se Mettes historie om fjeren der ikke blev til fem høns :-)
Har du lyst til at læse mere om fjer, kan jeg anbefale 'Fjer' af Poul Hansen; Natur & Museum; 28. årgang nr. 2 1989; Naturhistorisk Museum.

3 kommentarer:

Mette Solkær sagde ...

Hvis ASbjørn kradser en lignende fjer men i linolium så er der ingen problemer med farver - men jeg skal lige tjekke om man kan få blå sværte til koldnål... den bliver sindssyg flot at trykke(nu har jeg jo næsten lige haft fødselsdag, men forsinkede gaver bliver jeg overhovedet ikke fornærmet over)- vender tilbage;O)

Ida Guldager sagde ...

Ellers klarer vi det med sort :-) Jeg har linoleums knive (eller hvad de nu hedder..) liggende - har du prøvet linoleumssnit med en 5 årig?
Asbjørn deler sikkert gerne ud af sine tryk ;-)

Mette Solkær sagde ...

nej, aldrig, men vanter og skruetvinger kan vist klare meget...så plade og underlag ikke skrider - og så tricket med at skærer ud fra sig selv - husk plaster!!
;O)