tirsdag den 20. april 2010

Sy-, og nørkleperiode!

Sy-, og nørkleperiode!
Udover at finde ud af hvordan en symaskine fungerer skal du mindst finde 2 gerne 3 andre tekstile teknikker som du viser noget med!
• Hvad kan du?
• Hvad kunne du tænke dig at lære?
• Og hvordan?
• Og hvem skal evt. have hjælp af!?
(senere skal du bruge disse færdigheder til at fremstille forskellige former for dukker – og dukkerne skal du siden bruge i forskellige former for pædagogisk virksomhed, men derop senere!)
Hvad vil tekstile teknikker sige? (hvis ikke I kender nogen så slå det op på WIKIPEDIA, div. opslagsværker, håndarbejdsbøger, spørg mødre eller oldefædre, naboen, bibliotekarer eller en gammel håndarbejdslærer!) - for det kan være…
strik
Hækling hæklblog: http://www.karenmarie.nu/6760
Broderie
• Nørkling(det kan jeg ikke)
Nålebinding
• Måske I selv kender andre håndværk!?
I skal som sagt kende til at bruge en symaskine
- så hvis ikke I har en, så find én der har!
Hvordan fungerer symaskinen, tråd den, spol, isæt spolen, skift nål, sy, ligeud, zig-zag, skift mellem forskellige stinglængder, og stingtyper, sy baglæns(hæft ende!), … kort sagt udforsk maskinen! Hvis den driller find ud af hvorfor(spørg en hvis du ikke kan finde ud af det via manualen!)
Her er en simpel syopgave hvis det kniber med de gode ideer ;O) grimrikker og en vejviser til symaskinekørekort til dem der har brug for en gulerod i form af et diplom( jeg skal nok laminere det næste gang vi ses).
Det handler således ikke om hvorvidt man bryder sig om at sy, strikke , hækle osv, men om at tilegne sig nogle færdigheder så man bliver i stand til at kunne sætte nogle processer i gang ;O)
Et fif kunne være at fremstille små stykker af de teknikker i vælger f.eks. strik og hækling – og bruge disse til klæder til dukkerne – det er overskueligt i størrelse og giver måske mere mening end hvis man bare sidder og laver prøver?!
Medbring på næste seminar og vis løbende proces og delproces på bloggen!
God arbejdslyst, Mette

Værksted, natur og teknik, University College Syddanmark

Ingen kommentarer: