tirsdag den 31. januar 2012

Undre spørgsmål



I den didaktiske tilgang 'Inquiry-Based Science and Mathematics Education' / IBSME er børnenes undre-spørgsmål centrale i læringsprocessen. Hvordan skabes et læringsmiljø der fremmer børnenes spørgslyst?

UDVIKLING AF ET IBSME-LÆRINGSMILJØ
Her er der valgt at tage udgangspunkt i en lille Utube film, det kunne også være en tur ud i institutionens / SFOens nærmiljø på udkig efter fugle. Se filmen her

Filmen viser fugle der søger efter føde i snedækket landskab - stop filmen efter 2:47 – her starter fuglefodring. Tanken er at børnene skal begynde at undre sig over, hvad fuglene spiser om vinteren, hvad forskellige fugle spiser (forskelle på næb eller andre morfologiske træk, adfærd mm.)


UDFORSKENDE UNDERSØGELSER At formulere spørgsmål (eksempler på spørgsmål stillet af børn i SFOalderen)
Hvad spiser fuglene? / Hvad spiser fuglene når det er så koldt / sne?
Hvad drikker fuglene?
Hvorfor hakker spætten i bænker?
Hvorfor ser fuglen( grønirisken) så stor og rund ud? / Hvorfor stritter den med fjerene? Hvad hedder de forskellige fugle?
Hvorfor har fuglene ikke lige store næb?
Hvordan kan fuglene holde varmen i sneen?
Hvor sover / bor fuglene om natten?

Udvælgelse af spørgsmål (fokusering af undersøgelsen)
Her kan pædagogen med fordel skelne mellem to kategorier af spørgsmål: Produktive og uproduktivespørgsmål. Et eksempel på et uproduktivt spørgsmål er ’Hvad hedder de forskellige fugle?’ – dette kan tjekkes via håndbøger eller danske-dyr.dk , da det er konkrete fakts som ikke lægger op til at børnene undersøger noget.
Et produktive spørgsmål:'Hvad spiser fuglene' –dette vil kunne undersøges. Emnet for undersøgelser er således: Hvad spiser fuglene om vinteren?

Med børnenes diskuteres ideer til, hvordan vi kan undersøge, hvad de forskellige fugle spiser om vinteren, vi snakker også om, hvad vi tror fuglene spiser.

SFO-børns bud på hvad fuglene spiser: Havregryn, fedtkugler, bær, frø, brød, bog(fra bøgetræet), biller, mariehøns, solsikkefrø, korn…
Kan vi lave foderpladser til forskellige typer af foder? Snak om hvordan man op- samler undersøgelsesdata: Skal fodret vejes? Hvis ja, hvor ofte? Har det betydning hvor / hvor højt fodret placeres? Hvor længe skal vi fodre?



ARBEJDE UNDERSØGENDE
Hvilke fugle spiser hvilket foder?


SYSTEMATISERING AF DATA
Hvilke mønstre findes i de indsamlede data? Kan der udledes sammenhænge? Kategorisering af de forskellige fodertyper- er der sammenhæng mellem hvilke arter der spiser hvad? Hvad kender de forskellige arter – kig eksempelvis på fødesøgningsadfærd, næb størrelse mm.

VALIDERING
Opsamling og systematisering af erfaringer
Hvad har andre fundet ud af - kig i bøger og læs om fuglenes fødevalg - sammenlign med jeres observationer / data.


God fornøjelse!
Ida

Værksted, natur og teknik, UC Syddanmark

Ingen kommentarer: