onsdag den 24. april 2013

Biotopen

Gang i biotopen


Nu kom varmen - og alt går stærkt på biotoperne lige nu, så det er godt med hyppige besøg. I søndags hørte jeg de første frøer, så jeg må snart ud og kigge efter haletudse æg.


De små 'sole' lyser op langs stier og veje - ved det første hurtige blik ligner de måske mælkebøtter? Men læg mærke til at du ikke finder blade og at stænglen er anderledes dunet. Planten er en følfod. Jeg må huske at komme forbi og tage et billede af bladene om nogle uger. Måske kender du også rød hestehov som i øjeblikket blomstrer på fugtige steder langs vandløb - den får også først sine blade senere. De tilhører begge kurvblomst familien - kendetegnet ved en samling af blomster på en fælles blomsterbund, som alle sætter et frø - tænk bare på mælkebøtten...


Lidt længere henne langs stien, hvor der er en smule mere fugtigt, er denne plante på vej op - en padderokke, som er en plante der ikke formerer sig med frø men med sporer - og tilhører karsporeplanter
Igen må jeg komme forbi senere... så er planten også nemmere at bestemme - jeg tror denne er en agerpadderokke







Der er også træer der vokser hvor jorden er fugtig - gråpil er en af dem. Her ses græslinger som er skud der senere udvikler sig til rakler - gråpil er tvebo det vil sige at der findes han og hun buske. Når jeg kommer forbi næste gang vil jeg kunne se om det er en han busk med pollen (gule). Se også et indlæg om pil på Annis blog




Og så er der selvfølgelig tæpper af blomstrende anemoner i skovbunden - inden bøgetræerne springer ud og lukker af for lyset med bladkronerne. Du kan finde fif til plantebestemmelse på undervisningsbloggen.

2.semester er i gang på deres biotoper -se Marlenes blog , Maja blog med stop motion film og Dirks blog

God biotop-fornøjelse!
Ida


Værksted, natur og teknik, UC Syddanmark

2 kommentarer:

Camilla Ramsgaard sagde ...

frøerne har lagt æg i vores gadekær i fredags var der ikke noget, men tirdag aften var der 3-4 store samliger af æg..

Ida Guldager sagde ...

Spændende - overvejer du at indsamle nogle og følge processen? Du kan se hvordan via linket øverst 'haletudser'