mandag den 23. marts 2015

Naturfænomener - vind

Jeg er blevet inspireret af de thailandske vindmøller på Christinas blog til at eksperimentere med at bygge vindmøller.


Jeg bruger en tom eddikeflaske - og planlægger byggeriet af min mølle. Jeg må beslutte:
  1. hvor mange vinger skal møllen have?
  2. hvor lange skal de være?
  3. hvilke vinkel skal vingerne drejes i (i forhold til 'kroppen' / flasken)?
  4. hvordan jeg sikrer at akslen i møllen, får mindst mulig friktion, så vingerne drejer hurtigst muligt?
  5. hvordan jeg sikrer møllen hænger vandret ( i vatter)?
  6. hvordan jeg får akslen med møllen til at hænge stabilt?

Jeg beslutter mig for at lave 4 vinger (1.) fordi plastikken i flasken er ret tynd og jeg tænker ikke mellemrummene mellem vingerne skal være for smalle, så de ikke flækker. Jeg tegner vingerne op med tusch, så jeg er sikker på at de bliver lige store, så møllen ikke får 'slagside'


Jeg beslutter at vingerne skal fylde hele de lige stykke af flasken, således at de bliver længst mulige (2.).

Placering af akslen (4.)  - det viste sig at være svært at lave et cirkelrundt hul i bunden af flasken - og det blev ikke lettere af, at jeg havde skåret siderne åbne. I min næste mølle vil jeg begynde med hullet i bunden.


Jeg beslutter at bruge plaståbningen / tuden fra en juicekarton, da den passer i diameter med flaskens åbning og desuden er lavet af glat plastik, så jeg på den måde mindsker friktionen (gnidningsmodstanden) mod akslen (4.)


Her er tuden fra juicekartonen limet på hullet i flasken - så er det bare at vente på at det tørrer...



Nu er møllen færdig og hænger til afprøvning udenfor.


Jeg har hængt en hulsten i en snor under møllen for at undgå at møllen hænger på samme sted (5. og 6.). Foreløbigt er det vindstille - mon vingerne har den rette vinkel (3.)? Jeg må eksperimentere med dette, når det begynder at blæse...

Værksted, natur og teknik, UC Syddanmark

1 kommentar:

Christina Milling sagde ...

Nej hvor fedt - det er altid dejligt når man kan inspirerer hinanden. En rigtig god proces :) glæder mig til at hører om det virker

kh Christina