Børnene er optagede af at skabe ligevægt i de to skåle med sand og vand
- er det mon smartest at flytte en kop sand eller vand?
Børnene fra skovbørnehaven i Winchester (England) eksperimentere også med at
skabe ligevægt- hvor skal vi stå på vippen..? Hov nu stod pædagogen af...hvad nu?
Der skal skabes en ramme der inspirerer til eksperimenter og undren ' setting the stage' ved at medbringe forskellige simple vægte som rummer mulighed for at sammenligne to genstande - hvad er tungest/lettest? Jeg fravælger digitale vægte og vægte med tal skalaer, fordi jeg tænker at arbejdet med begreberne tung, let og ligevægt, kommer før 'hvor tung? / hvad vejer...?'
En vægt med 2 vægtskåle
Denne vægt minder om legepladsens vippe - jeg er spændt på,
hvilke eksperimenter den kan inspirere til...
Med udgangspunkt i ting fra institutionen eksperimenteres med ligevægt. Børnene gætter på, om de forskellige genstande de har valgt / fundet er tunge eller lette, laver evt. forskellige kategorier eller en sortering efter vægt. Herefter vejer de deres udvalgte ting.
Kan man selv bygge en vægt?
Medbring forskellige materialer så som ting der kan fungere som vægtskåle (plast krus, bøtter med hank, poser med hank osv.), ting der kan fungere som vægtstang - det er vigtigt at finde pinde, grene evt. rundstokke der har samme tykkelse i hele længden; snore til ophæng mm.
Værksted, natur og teknik, UC Syddanmark
Ingen kommentarer:
Send en kommentar