torsdag den 9. april 2015

Naturfænomener - spring 2. del


Jeg har nu været i gang med at afprøve forskellige frøs spireevne - her sætter jeg eksperimentet op 

En del er lykkedes og andet er ikke kommet i gang endnu - jeg har fastholdt processen med en Stop Motion film



Her på oversigten ses hvad der er sået hvor...


Her er hvad jeg troede ville ske - og hvad der er sket her efter 3 uger (med fed)

Chili: spirer hurtigt (1-2 uger) – er ikke spirer endnu
Tomat: spirer efter 2-3 uger - kernerne udenfor skiven spirer først, fordi der er mindre der skal nedbrydes – frøene mugnede for mig, jeg vil lade nogle nye tørre lidt først, har før fået det til at lykkes
Sesamfrø: spirer efter 2-3 uger - frøene er ikke polerede dvs. skallen og kimdelen er ikke fjernet fra frøet – spirer ikke, mon de er behandlet på en alle andet måde så spireevnen er forsvundet / kimet ødelagt?
Hørfrø: spirer hurtigt (1-2 uger). Frøene er hele og med skal. - spirede efter 2 uger – se filmen
Sukkerærter: Spirer ikke - jeg brugt friske ærter, jeg tror de skal tørres før de sås, for at undgå at ærten mugner. – de er ikke spiret. Jeg har lagt nogle til tørring, så jeg vil prøve at så…
Græskarfrø: Spirer ikke - jeg har udvalgt de mest hele kerner, men jeg tror den manglende frøskal har ødelagt spireevnen (se kernerne nedenfor). – de er ikke spiret som forudsagt.
Koriander: spirer efter 2-3 uger. Frøene er hele og med skal – spirede efter 2uger – se filmen
Æble: spirer meget langsomt – er ikke begyndt at spire endnu
Sennep: spirer efter 2-3 uger. Frøene er hele og med skal – spirede allerede efter få dage – se filmen
Nigella frø: spirer efter 2-3 uger. Frøene er hele og med skal – spirede efter 2 uger – se filmen
Kardemomme: Jeg gjorde to forskellige ting, såede en hel kapsel og åbnede en kapsel og såede frøene enkeltvis. Jeg tror de frø jeg har sået enkeltvis spirer efter 2-3 uger. – er ikke begyndt at spire. Jeg prøver igen med nogle nye frø…

Værksted, natur og teknik - UC Syddanmark

Ingen kommentarer: