fredag den 24. maj 2013

Fugleunger


Blishøne reden er nu endnu mere skjult end sidst jeg var forbi fordi piletræet er sprunget mere ud. Der er endnu ingen unger i reden.


Der var intet tilbage af lappedykker reden lidt længere henne - måske var den for tæt på kanten, måske har hunde eller andre fugle været på spil. Jeg fik øje på en toppet lappedykker ude på vandet - jeg ved selvfølgelig ikke om det er den samme - jeg vil prøve at finde ud af hvor den har rede.


Til gengæld er der et mylder af græslinger (grågæs) - både på vandet og på græsset




En flok to-årige børn havde travlt med at kigge på gæslingerne, gåselorte i græsset og at indsamle fjer -
Find ideer til aktiviteter med fjer , uglegylp , fuglespor samt redekasser her på undervisningsbloggen.


Læs mere om grågæs på DOFs hjemmeside  Her tre dunede gæslinger. Jeg må følge med i når de begynder at få fjer...

Jeg fandt også en grønbenet rørhøne - mon den har rede et sted i nærheden? Den må være godt gemt under et nedhængende piletræ eller i rør bevoksningen langs kanten, for jeg kan ikke få øje på den.


Jeg håber det bliver lettere, når den får unger - de kan få flere kuld med op til 10-12 æg, så der skulle være en chance....
Den sidste fugl jeg kom tæt på var en ringdue eller skovdue som den også kaldes - den var i gang med at indsamle redemateriale.


Vi har også en due der ruger hjemme i en cypres i haven - i klatretræet - hvor de lige nu flyver til med grene og kvas til reden, som jo ikke er nogen kompliceret konstruktion. Det er en tyrkerdue - sidste forår lagde den reden ovenpå hønsetråden i pergolaen, så der kunne vi nemt følge med



Værksted, natur og teknik, UC Syddanmark
.






Ingen kommentarer: