RAKU YouTube videoer med Simon Leach.
Remedier og materialer man skal have klar (man kan købe sin tang!) - husk hvis I bruger savsmuld, at det skal være rent, forstået på den måde, at det ikke må være med maling,- eller lakrester, limtræ eller noget som helst andet end HELT REELT træ... se her XD
Selvbygget RAKUovn, lavet af en olietønde
...demonstration af hvordan man kan glasere sit LERTØJ. Bemærk hvordan han omrører glasuren jævnligt samt hans økonomisering af dekoration...
Her viser han en RAKUbrænding
...og en brænding mere, hvor det er tydeligt at høre hvorledes glasuren krakelerer
- og vupti, man drejer lige en skål m./ører!
PAPERCLAY
Hvis man kunne tænke sig at arbejde med et videreudviklet lermateriale, nemlig PAPERCLAY, så er der her et inspirerende link til Rosette Gault's hjemmeside - her... - der er et hav af illustrationer, gode råd og anvisninger... surf rundt og bliv inspireret, men HUSK at PAPERCLAY(p.clay - altså ler med papirfibre)fungerer lidt anderledes end 'traditionelt ler, så man kan ikke 'bare' overføre teknikkerne... men man kan blive inspireret!
DREJ vase...
-YouTube til Jer alle - Simon Leach viser her: facinerende proces...
Tjek i det hele taget SIMON LEACH ud på nettet...
( her viser han lige hvordan bunden af en krukker ordnes!!)
Didaktisk opgave
Beskriv dit pædagogiske forløb med ler som materiale og
forhold dig til følgende:
1. Hvad har du som pædagog brug for at vide? Faktuel viden?
2. Hvilke arbejdsformer gavner den måde, du mener, at børnene / borgerne lærer på?
3. Hvordan sikrer du at børnene / borgerne har ejerskab til forløbet?
4. Skal børnene / borgerne selv dokumentere under en eller anden form? Hvilke forskellige udtryk skal de have mulighed for at bruge i deres undersøgelser og deres egen dokumentation?
5. Hvilke nye undersøgelser / eksperimenter kunne dit forløb lægge op til?
Obligatorisk litteratur til denne opgave:
1. Hvad har du som pædagog brug for at vide? Faktuel viden?
2. Hvilke arbejdsformer gavner den måde, du mener, at børnene / borgerne lærer på?
3. Hvordan sikrer du at børnene / borgerne har ejerskab til forløbet?
4. Skal børnene / borgerne selv dokumentere under en eller anden form? Hvilke forskellige udtryk skal de have mulighed for at bruge i deres undersøgelser og deres egen dokumentation?
5. Hvilke nye undersøgelser / eksperimenter kunne dit forløb lægge op til?
Obligatorisk litteratur til denne opgave:
Jesper Froda og Suzanne Ringsted. ’Plant et værksted’. 3 udg. (2008). Gyldendal. Bl.a. kap. Arne
Trageton.
Supplerende litteratur:
Børn og naturvidenskab, Ingela Elfström m.fl. Akademisk Forlag 2012: Kapitlet Udforskende naturvidenskabeligt arbejde.
Vis, hva´ du gør…
Supplerende litteratur:
Børn og naturvidenskab, Ingela Elfström m.fl. Akademisk Forlag 2012: Kapitlet Udforskende naturvidenskabeligt arbejde.
Vis, hva´ du gør…
Ingen kommentarer:
Send en kommentar