onsdag den 21. oktober 2009

Biotop 6 opgave

Natur og naturfænomener - inspiration til arbejdet på din biotop i næste netperiode.

Du kunne arbejde med vind og vejr på biotopen - måle nedbør, temperatur, vindretning / -hastighed, strøm hastighed i vandløb -lav et solur, en vindpose, en regnmåler, en vindmølle...
Kig og bliv klogere på skyer, stjerner mv.




Her en simpel vandmølle - det er væsentligt at arbejde med en eksperimentende tilgang! Afprøv møllen i et vandløb - som underfaldshjul. Arbejd med konstruere modeller af forskelligt materiale - lette eller tunge skovlhjul - hvilken facon får møllen til at løbe hurtigst? Udform en akse der giver den mindst mulige friktion, således at du får et hurtigt møllehjul.

Eller find andre naturfænomener på din biotop, som du synes er spændende...


Se billeder fra René forløb med drager i praktik 2

Arbejde med tal og talforståelse på biotopen
"Kendskab til kategorier som vægt, form og antal."



Hvor mange ben har oliebillen...? Hvad er tungst - lettest? Hvor er der flest - færrest? Er det rundt, spidst, ovalt, buet... Find og undersøg modsætninger / atonymer - hent inspiration i den skønne billedbog 'Anton elsker ymer' af Lillian Brøgger.
Se en lille film, hvor børnene arbejder med at tælle kogler - og lærer noget om mængder og tier-overgange. Der er mange flere inspirerende småfilm på den norske hjemmeside skoleipraksis

Beskriv dit pædagogiske forløb med naturfænomener og forhold dig følgende:
1. Hvad har du som pædagog brug for at vide? Faktuel viden?
2. Hvilke arbejdsformer gavner den måde, du mener, at børnene / borgerne lærer på?
3. Hvordan sikrer du at børnene / borgerne har ejerskab til forløbet?
4. Skal børnene / borgerne selv dokumentere under en eller anden form? Hvilke forskellige udtryk skal de have mulighed for at bruge i deres undersøgelser og deres egen dokumentation?
5. Hvilke nye undersøgelser / eksperimenter kunne dit forløb lægge op til?

Obligatorisk litteratur til denne opgave:
Børn og naturvidenskab, Ingela Elfström m.fl. Akademisk Forlag 2012: Kapitlet Udforskende naturvidenskabeligt arbejde s. 50 – 79 (indscannet på Bb)


Supplerende litteratur:
Resten af børn og naturvidenskab
Niels Ejbye-Ernst's rapport - her. Inddrag gerne anden relevant didaktisk teori.


God fornøjelse!
Ida

Ingen kommentarer: