mandag den 5. oktober 2009

Dyreholdsopgave


Godkendelse af emnevalg: Af emnet skal fremgå, hvilket dyrehold gruppen vil arbejde med samt hvilken foreløbig litteratur der anvendes (udover den obligatoriske litteratur). Det forventes at alle i gruppen har et dyrehold og dokumenterer proces og reflektioner på egen blog.

Der udarbejdes en pasningsvejledning på 8 - 10 A4 sider. Opgaven afleveres på Blackboard. Studiegrupperne er opponenter på hinandens opgaver.

Følgende punkter skal indgå i pasningsvejledningen (rækkefølgen er underordnet).

NATURFAGLIGE OVERVEJELSER

  • Dyrenes behov og adfærd: Føde (hvad, hvordan, hvor ofte). Rede- / skjulemuligheder, klima, sociale muligheder (flokdyr?), dag- eller nataktive?, formering / årscyklus, rengøring osv. osv. Angiv litteratur og eventuelle links.


  • Akvariets, terrariets eller akvariets indretning. Beskrives. Lav evt. en tegning.


  • Kredsløb: Tegn kredsløbet i jeres dyrehold (økosystem). Før logbog over udviklingen i dyreholdet. I kan evt. vælge at holde dyr der findes på samme biotop ( i skovbunden, i vandhullet mv.), eller foderdyr / rovdyr (melorm / aborrer, edderkopper/fluer, regnorm /skildpadder).


  • Natursyn: Beskriv dit natursyn (individuelt) - hvordan afspejles det i jeres valg af dyrehold, aktivitetsforløb mv.? Er der overensstemmelse?


Husk litteraturliste og at linke til udvalgte steder i jeres blogge.
PÆDAGOGISKE OVERVEJELSER
  • Brugere / borgere: Hvilke brugergrupper er dyreholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan det tilgodese?


  • Pædagogisk forløb: Udvælg en bruger / borgergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Redegør for mål og relevant lovgivning indenfor området.


  • Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)

Husk litteraturliste og at linke til udvalgte steder i jeres blogge.

God fornøjelse!
Ida

Ingen kommentarer: